Ett kostnadsförslag utgår från samma flöde som när ett ärende skapas och görs i 2 delar.
Skillnaden mot att skapa kostnadsförslag och ett nytt ärende är att du förutom ärendetypen även väljer "KF" (*motsvaras av offert, eller annan beteckning ni själva ev. har inställning för). Se punkt 2 nedan.
När "KF" är valt syns även: "Kräv godkänt kostnadsförslag för att påbörja ärendet"
Om den är ikryssad innebär det att ett ärende kan EJ slutföras utan att ett formellt kostnadsförslag skapats och godkänts av kunden med era avtalsvillkor.
Del 1 -skapa ett ärende, men välj även ärendetypen *KF
- Sök reda på kunden eller skapa nytt kundkort och gör ett nytt ärende genom att klicka på den gröna symbolen med nytt dokument.
- Klicka i rutan KF.
- Lämna beräknad leveransdag tom. Även intern leveransdag bör vara tom till dess kunden godkänt KF.
Beräknad leveransdag beror på när kunden godkänner KF. Den justeras i så fall efter att kund har godkänt KF.
- Fyll i övriga delar som vanligt och Spara.
Del 2
Om du vill lägga till bilder till ditt kostnadsförslag, välj först att lägga till bifogade filer och sätt dem som "synlig för kund". Alternativt, om bilderna ska läggas till senare eller att du behöver mer information innan kf kan publiceras för kunden, kan stegen nedan göras, men välj då istället att "Spara utkast" istället för att "Publicera". Se guide här för att lägga till bilder.
- Skapa själva kostnadsförslaget med pris som kunden ska godkänna. Klicka på "Skapa"
- Fyll i kostnadsbeskrivning som kan bestå av pris och text. Bra att förtydliga med ":- " eller "kr" vid priset. Se till att inkludera ärendebeskrivningen så slipper du skriva om all text.
-Finns inga publika bilder på ärendet som i exemplet, går bilder ej att lägga till, annars välj "Inkludera publika bilder" (d v s de som du tidigare valt "synliga för kund").
-Visa leveranstid innebär att du förtydligar för kunden att du kan leverera en viss tid efter själva godkännandet. Se guide för inställning av leveranstid här.
- Giltig t.o.m sätts som standardinställning till 14 dagar och innebär hur länge själva kostnadsförslaget är giltigt. Se guide för inställning av giltighetstid på kostnadsförslaget här. - Se över **standardvillkoren så de stämmer för ditt KF.
- Välj sedan "Publicera". Välj i nästföljande dialog om du vill att meddelandet ska visas i SMS:et eller ej, eller om du vill ändra ditt standardmeddelande för just det här ärendet kan du göra det direkt i vyn. Se guide här för att ändra standardmeddelande i systeminställningarna.
- Välj "Publicera" även här.
Se här hur kundens vy kan se ut
Spara utkast
Om du behöver komplettera ditt kostnadsförslag innan du väljer att publicera det.
Se guide här för hur du återupptar ett sparat utkast.
Standardvillkor
Standardvillkor motsvaras av det som finns i dina systeminställningar. Se guide för att ändra standardvillkor här.
Det går alltid att avvika från standardvillkor genom att klicka ur markeringen och editera.
Behöver du förstora textfönstret? Klicka och dra nedåt i hörnet på textrutan när du för musmarkören över och ser en dubbelriktad pil.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.