Vanliga anledningar till att kortterminalen / betalterminalen / kortmaskinen slutar fungera:
- Routern i ditt nätverk som tilldelar en specifik IP-adress till varje enhet som är uppkopplad mot nätet, har ändrat IP-adress till kortterminalen. Finns flera anledningar till varför.
- Kortterminalen har fått en uppdatering och behöver startas om, och därmed kanske också får ett nytt IP-nummer av routern. (Adjoy påverkar inte uppdateringar i själva kortterminalen)
- Betalterminalen har flyttats fysiskt och man har kopplat nätverkskabeln fel. Nätverkskabeln ska in i dongeln där det står ETH. Se bild nedan.
Titta på kortterminalen och se så att det står VX820 annars gå till guiden P400
VX820
Felbeskrivning: Fungerade med köp tidigare, men helt plötsligt funkade inte terminalen. Det står Terminal stängd. Om du inte har terminal stängd kommer du inte åt menyn enligt punkt 1, då kan du behöva starta om terminalen genom att dra ut strömsladden.
- Gå in via meny på betalterminalen - lösenord (123456), därefter Kommunikation och sedan nätverk och terminalip. Skriv upp terminalip och se till att det stämmer enligt punkt 4 nedan.
- Starta sen om kortterminalen igen
- Gå sedan in i programmet via Backoffice. Försäljningsplatser/terminaler och kassor/ Välj Kassaregister och klicka på ändra (pennsymbolen)
- Skriv in det IP-nummer som du hittat i kortterminalen och "Spara".
- Starta om programmet och gå till "Start" Vänta någon minut (kan ta en liten stund innan kopplingen har gjorts) och kontrollera så att statusen till höger ändrats på kortterminalen till grön symbol.
- Nu bör terminalen fungera. Om den inte gör det behöver du kontakta Verifone för support:
Kundsupport: 08-566 287 70
Växel: 08-566 287 00
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.