Bra att veta
Signaturköp
I sällsynta fall kan en transaktion kräva att en signatur görs. I de fallen kommer ett kvitto att skrivas ut som ska signeras av kunden. Det är ert ansvar att säkerställa uppgifterna och därefter godkänna transaktionen i kassan. Kvittot med signaturen spara av er. Kundens får ett eget kvitto när köpet avslutas.
Offline-köp
För att en korttransaktion ska gå att genomföra offline (när internetanslutning tillfälligt saknas) krävs att båda betalarens kort tillåter offline-köp samt att terminalen tillåter det. Det är vanligt att terminalerna som standard inte tillåter Offline-transaktioner. Vill ni veta mer eller behöver ändra detta behöver ni kontakta Swedbank Pay.
Köp utan PIN-kod
Om terminalen frågar efter PIN-kod så krävs att PIN-kod anges. Detta regleras utifrån vilket land som utfärdat kortet. I EU/EEA är det obligatoriska att ange PIN-kod. Skulle kortet vara utfärdat i annat land och ha möjlighet att frångå PIN-kod så kommer detta visas som val för kunden på Terminales display. Transaktionen kommer då att fortsätta som ett Signaturköp. (Se ovan)
Returköp / Makulering
Under ett pågående köp, innan köpet är slutfört (ex vid delbetalning) finns möjlighet att omedelbart efter en korttransaktion makulera transaktionen. Om en makulering är möjlig kommer detta visas under Registrerade betalningar i form av en ikon föreställande en "Papperskorg".
I övriga fall ex vid ett retur/återköp eller om en betalning ska backas när makulering ej längre är möjlig kommer en retur på kortmaskinen genomföras. Denna ikon har en pil. Vid en retur behöver kunden registrera sitt kort samt även erhålla ett underskrivet kvitto som bevis på returen. Returer kan dröja ett par bankdagar innan de syns på kundens konto medans en amkulering sker omedelbart.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.