Innan installation
Viktigt är att ni innan installationen meddelar oss till support@adjoy.se att ni erhållit betalterminalen, då vi behöver uppdatera ert program först.
Installationshjälp ingår inte inom ramen för ordinarie support utan kostnad tillkommer per påbörjad timma.
Förberedelse innan du kontaktar Adjoy support
I händelse av att du behöver kontakta Adjoy support ska du ha *Wifi-nätverket kopplat i din betalterminal så att det ligger på samma nätverk som din kassadator.
Prova att själv följa stegen nedan i Kom-igång guiden.
Får du ändå inte terminalen att fungera efter det, kontakta Adjoy support.
Modell A920 PRO kom igång
- Starta terminalen och koppla den mot ditt Wifi-nätverk. Har du problem med det så kontakta supporten hos Swedbank Pay.
(OBS gäller endast kassakopplade terminaler, för fristående terminaler och du har problem kontakta Swedbank Pay support direkt)
- Öppna Backoffice (Försäljningsplatser eller Kassaregister) och lägg till Kort (PAX) som betalsätt . Ta bort ev tidigare Kort-betalning i menyn Kassaregister för den kassa det avser. Önskar du hjälp med detta kontakta Adjoy Support. Hittar du inte den i listan behöver du en programuppdatering.
- Koppla kassan med kassadatorn enligt avsnittet nedan "Koppling med kassadatorn".
Koppling med kassadatorn
Oavsett om det är första gången du kopplar ihop betalterminalen med kassadatorn eller om den har varit inkopplad och plötsligt slutar fungera så kan du följa nedanstående guide steg för steg.
VIKTIGT att steg 1-4 är gjorda INNAN du går in i menyn på kortterminalen.
- Starta E-kassan och gå till fliken "Start"
- Tryck på Korthantering. (Om Korthantering saknas behöver betalmedlet "Kort (Pax)" läggas till för Kassaregistret i Backoffice)
- Kontrollera att dialogen visar PAX under rubriken Kort.
- Notera också din dators IP-adress i nedre delen av dialogen. Låt dialogen vara öppen! POIID ska börja på EC... och sluta med ditt organisationsnummer. VIKTIGT! Behåll den här rutan öppen medan du gör steg 5.
- I betalterminalen A920 gå in i Administration settings och välj ECR.
Ändra ECR till samma nummer som det du ser i DIN kassadators IP-adress. Spara
- Vänta en liten stund, ev kan du klicka på de dubbelriktade pilarna i din kassadator. Får du Fel, läs meddelandet. Vanligast är att det ändå blivit fel ECR-nummer i betalterminalen mot Datorns IP-adress alternativt att du är för snabb och att systemen behöver lite tid att synka mot varandra. Ca 1-5 minuter.
(Betalterminalens IP ska du inte bry dig om annat än att de första siffrorna ska motsvara samma som datorns IP, vilket indikerar att de är på samma nätverk. )
Port ska vara 11000.
- Gör ett testköp på 1 kr i kassan. Klart.
Nu kommer endast ett kvitto till kunden.
- Övrigt
-Du behöver inte göra dagsavslut på själva betalterminalen, utan du ser alla detaljer och -transaktioner på den sida som Swedbank Pay angav i ditt välkomstmejl vid beställning.
-Z-dagrapport måste göras som vanligt för själva kassan.
Blir det fel? Viktigt att du tagit bort alla andra kortbetalningar om du haft annan terminal se punkt 2 högst upp i guiden under Kom igång.
Med din bekräftelse av betalterminal från Swedbank Pay medföljde en länk.
Klicka på den. Eventuellt kan du klicka här, med reservation för att den kan ha ändrats.
Se filen i guiden över "A920-manual" för närmare beskrivning (längst ner i guiden).
*Har du problem med Wifi-nätverkets koppling i terminalen mot ditt egna nätverk?
Kontakta Swedbank Pay support. terminalsupport@swedbankpay.se
Tel Swedbank Pay terminalsupport: 08-411 10 80
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.