Kostnadsförslag kan alltid skapas på ett ärende oavsett om man har krävt det eller ej. Kräv godkänt kostnadsförslag innebär att man behöver få in ett formellt godkännande från kunden innan arbetet kan påbörjas. Så du inte råkar påbörja ett arbete där kunden inte har godkänt kostnaden.
- I programmet, skapa nytt KF.
Eller klicka i rutan Kräv godkänt kostnadsförslag på ärendet. - På händelserna i kundkortet syns det nu att kunden har ett pågående kostnadsförslag genom symbolen KF.
Syns även högst upp i vyn under status
Än så länge har inget kostnadsförslag i sig skapats. - Klicka på "Skapa kostnadsförslag" under fliken "Kostnadsförslag".
Skulle den här vyn dyka upp med knappen "Anslut till Lyckla" istället för knappen "Skapa kostnadsförslag" beror det på att mobilnummer saknas under kundens kontaktuppgifter i fältet mobilnummer. - Ange pris, ev. om giltighetstid för kostnadsförslaget ska förlängas. Standard är 14 dagar
Samt om du vill ange en leveranstid, d v s efter att kostnadsförslaget har accepterats.
Kryssa ur standardvillkor om du vill skriva särskilt standardvillkor för just det här ärendetn.
Kontroller sammanfattningen så den stämmer innan du väljer att Publicera längst ner till höger. Du kan förbereda kostnadsförslaget och spara utkast för att fortsätta vidare på det senare.
(Standardvillkorstexten ändrar du under systeminställningar genom att söka på "Standardvillkor". Den måste ses över innan du startar med kostnadsförslag!) Följ guide här - Välj Publicera, då skickas SMS-avisering ut till kunden som kan se hela ärendet inkl. ev. bilder om du lagt till det. Bilder kan du lägga dit i efterhand, men då ingår de inte i kostnadsförslaget som kunden accepterar.
Du kan om du vill skriva till ett meddelande till kunden, eller klickar du bara på Publicera. Det kommer ändå synas att det är ett kostnadsförslag för din kund. enligt bilden nedanför. - Kunden ser nu kostnadsförslaget och kan klicka på knappen "Öppna kostnadsförslag".
- När kunden klickar på "Öppna kostnadsförslag" kan de se och acceptera eller avböja detta.
Kunden ser följande: och kan välja Avböj eller Acceptera. Stäng betyder att stänga ner rutan för kostnadsförslaget. - Vid val Acceptera ser kunden avtalsvillkoren som är kopplade till just detta kostnadsförslaget.
- När kunden accepterat kommer det in under "Lyckla"-vyn i programmet.
- Du väljer att Godkänna att kundens offert fortfarande stämmer och sen övergår kostnadsförslaget vidare till ett ärende som vanligt. Det bibehåller samma ärendenummer och kunden kan följa allt i samma länk.
- Nu är allt klart och godkänt av kund för att påbörja arbetet.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.