Är det första gången du använder kostnadsförslag, behöver du först se över avtalsvillkoren och meddelandetexter / SMS-texter så det stämmer med din verksamhet.
För övergripande information se guiden "Om kostnadsförslag".
Kostnadsförslag ingår i programmet för dig som har ärendehantering och är en del av Lyckla.
Priset motsvarar detsamma som för en Lyckla-konversation.
Kostnadsförslag kan alltid skapas på ett ärende oavsett om man har krävt det eller ej. Kräv godkänt kostnadsförslag innebär att man behöver få in ett formellt godkännande från kunden innan arbetet kan påbörjas. Så du inte råkar påbörja ett arbete där kunden inte har godkänt kostnaden.
- I programmet, skapa nytt ärende som vanligt.
- Klicka i rutan KF / Kostnadsförslag det kan stå olika beroende på din inställning.
- Kräv godkänt kostnadsförslag för att påbörja arbetet blir automatiskt ikryssat, det innebär att ett godkänt kostnadsförslag SKALL göras och godkännas för att arbetet ska få påbörjas.
- På händelserna i kundkortet syns det nu att kunden har ett pågående kostnadsförslag genom symbolen KF. Än så länge har inget kostnadsförslag i sig skapats.
- Möjligt att lägga till en bild som kommer vara med på kostnadsförslaget. I så fall behöver bilden på skiss eller förslag finnas med innan du väljer nästa steg.
- Klicka på "Skapa" under rubriken "Kostnadsförslag".
(Skulle det istället stå "Anslut till Lyckla" istället för knappen "Skapa kostnadsförslag" beror det på att mobilnummer saknas under kundens kontaktuppgifter i fältet mobilnummer. Lägg till mobilnummer och välj Anslut till Lyckla efter det i så fall.) - Ange:
- pris, skriv gärna :- eller kr efter priset.
- giltighetstid för kostnadsförslaget. Standard är 14 dagar
- leveranstid, d v s efter att kostnadsförslaget har accepterats.
Tips:
- Kryssa ur standardvillkor om du vill skriva särskilt standardvillkor för just det här ärendet
- Kontrollera sammanfattningen så den stämmer innan du väljer att Publicera längst ner till höger.
- Du kan förbereda kostnadsförslaget och spara utkast för att kunna återuppta utkastet senare.
Kan vara bra om fler bilder ska läggas till, eller du behöver kolla något extra innan du publicerar.
(Standardvillkorstexten ändrar du under systeminställningar genom att söka på "Standardvillkor". Den måste ses över innan du startar med kostnadsförslag!) Följ guide här
- Välj Publicera. Det finns här möjlighet att välja om SMS-texten ska visas redan i mobilen, den kommer ändå visas i Lyckla. Du kan även ändra ditt meddelande till kunden.
- Klicka åter på Publicera. SMS-avisering skickas ut till kunden som kan se hela ärendet inkl. ev. bilder om du lagt till det. Du kan om du vill skriva till ett meddelande till kunden, eller klickar du bara på Publicera. Det kommer ändå synas att det är ett kostnadsförslag för din kund. enligt bilden nedanför.
Kunden ser nu kostnadsförslaget och kan klicka på knappen "Öppna kostnadsförslag".
- När kunden klickar på den orangea knappen "Öppna kostnadsförslag" kan de se och acceptera eller avböja detta.
- Kunden ser följande: och kan välja Avböj eller Acceptera. Stäng betyder att stänga ner rutan för kostnadsförslaget.
- Vid val Acceptera ser kunden avtalsvillkoren som är kopplade till just detta kostnadsförslaget.
- När kunden accepterat kommer det in under "Lyckla"-vyn i programmet.
Kunden kan också se i Lyckla när den accepterade kostnadsförslaget. - I programmet syns det nu i vyn Lyckla ( i exemplet har vi totalt 7 kostnadsförslag eller konversationer att hantera).
Välj "Granska" kontrollera att kundens offert fortfarande stämmer och sen övergår kostnadsförslaget vidare till ett ärende som vanligt. Det bibehåller samma ärendenummer och kunden kan följa allt i samma länk.
När du granskar får du överblicken, välj Nästa. - Nu har du möjlighet att ändra SMS som går ut till kunden. Klicka Slutför.
- Nu är allt klart och godkänt av kund för att påbörja arbetet.
OBS! Bilder som läggs till i efterhand kommer synas, men ingår ej i själva kostnadsförslaget som kunden accepterar. Vill du ändra något i kostnadsförslaget måste du ändra och publicera om förslaget.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.