Finns licens för Marknadsföring, finns SMS-verktyget tillgängligt i backoffice. Därifrån kan göras riktade SMS-utskick.
Här följer några tips.
Förbered ditt SMS
- Syfte, vad vill du att SMS:et ska åstadkomma?
- Sälj på nätet
- Få kunder att komma in i butiken
- Få kunder att anmäla sig till event
- Marknadsföra ett varumärke
- Upplysa om en nyhet
- Påminna om att ni finns
- Få fler kunder nya kunder
- Annat
- Hur ska kunderna uppfatta företaget/webbshoppen. Är det olika approach eller är de sammanlänkade. Tänk på att en webbshop kan ha andra målgrupper än vad som finns idag i butiken.
- Ska budskapet uppfattas som personligt eller mer strikt?
Hur kan man förbereda för att uppnå syftet?
- Vad är ett erbjudande för er målgrupp?
- Om du själv är din målgrupp vad skulle du lockas mest av?
- Testa idéen på någon som faktiskt är i den specifika målgruppen
- Vilken säsong är det mest lämpligt att marknadsföra en viss produkt? Förberedelse i kalendrar och tajming är viktigt.
- Kontinuitet, lägg upp en marknadsplan och avsätt tid för att följa den. Alla utskick kan förberedas och läggas in för automatiskt utskick när det ska ske.
Hur skriver jag texten?
- Försök hålla budskapet rätt kort, men med det mest "träffande" text först i meddelandet.
- Viktigt att ha med länk till er hemsida/landningssida i sms:et så ni får besök dit. Låt ev. landningssida berätta resten.
- Ta bort onödiga småord
- Upprepa dig inte
- Om du har datum och klockslag för att du har ett erbjudande, var tydlig med formatet. 221213 kl.15.00.
Synka andra kampanjer samtidigt
Beroende på vilken kampanj du gör och hur du vill rikta dig är det bra att tänka in fler kanaler i samband med SMS. Ev. kan du behöva en landningssida på webben, dit du leder kunderna direkt. Behöver du hjälp att skapa upp din landningssida, kostar det fr. 695:-. En landningssida kan helt enkelt vara en sida som du redan har. T ex "Nyheter". Ska det vara anmälningsformulär så är det något mer avancerat.
- Sociala mediekonton
- Webbsidan
- Ev. adwords
Praktisk information om hur du gör
- Om förnamn är rättstavade i CRM-systemet är det alltid personligare att ha förnamnet med. Det sköter verktyget genom funktionen [[Förnamn]]
- Det läggs alltid till en avregistreringslänk i slutet av varje SMS då kunden måste ha möjlighet enligt lag att kunna avregistrera sig. ca 35 tecken långt. Om kunden har avregistrerat sig för SMS får den heller inget påminnelse-sms. Länken medför en direkt avregistrering för att det ska vara så smidigt som möjligt för kunden. Om kunden hör av sig och har avregistrerat sig av misstag behöver ni skicka kundens namn och mobilnummer samt anledning, till support för att support ska kunna återställa den.
- Har kunderna långa namn, kan det medföra att SMS:et blir längre än vad antal tecken visar
- Här finns mer information om HUR SMS-utskick görs
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.