För att skapa SMS-utskick behöver du ha pengar på ditt SMS-saldo. Är du osäker på hur mycket du har, skicka ett mejl till supporten.
Börja med att kontrollera din kunddata under kundregister. Mobilnummer måste finnas. Även om urvalet av kunder under punkt 7 ser ut som om det är en viss siffra, så är det inte säkert att alla kommer med pga felaktig kunddata. Det ser du på symbolerna framför numren. Timglas innebär att allt är korrekt och väntas på att skickas.
Skapa SMS-utskick
- Logga in i Adjoy Backoffice. Välj Marknadsföring och "Utskick"
- Välj "Skapa SMS"
- Sätt ett beskrivande namn på utskicket. Samt ange datum och klockslag om det ska gå ut en viss tid. Ska det skickas direkt behövs inget datum och klockslag anges här. Välj Spara
- Ange en text med det mest väsentliga. Kom ihåg att välja grön knapp "Spara innehåll". I samband med det kommer "Länk för att avsluta nyhetsbrev", vilket innebär att kunden får möjlighet att avregistrera sig från framtida utskick. När "Mottagare" lagts till kommer det ev. en text "Hej [[Förnamn]] som gör meddelandet mer personligt. Önskar du inte ha det, så radera. Eller kan du skriva in det manuellt om du önskar. Dubbelhakarna på [[Förnamn]] måste skrivas exakt så.
Tips! Spara dig tid! Om du ska göra samma innehåll år efter år, så klicka i "Spara innehåll som mall". Gör detta innan du lägger till mottagare. För sen måste du börja om igen med att göra nytt utskick enligt punkt 2-3, men väljer att klicka på den mall du vill använda under "Använd innehåll från mall" klicka på "grön knapp med vitt plustecken" till höger i vyn. - Du kan se antal tecken som du använt inkl. mellanslag. Läs mer info under SMS textfältet för att se hur meddelandet räknar tecken inom ramen för ett SMS. Du kan lägga till fler tecken utan att det gör något, men för varje 160 tecken så kostar det ett SMS. Kunden kommer dock få det som ett enda oavsett hur långt det blir.
- Lägg till mottagare till ditt SMS-utskick. Välj fliken kundgrupper och klicka på den kundgruppen du vill ha med. OBS! Välj EJ "Lägg till filtrerade kunder" om du avser att endast få med specifika kunder. Då får du hela Kundflikens urval.
Under fliken Kunder finns mer avancerad filtrering. Klicka på "Lägg till filtrerade kunder" om du vill ha med hela urvalet från din filtrering på en och samma gång. I annat fall klicka på "gröna +symbolen" för de kunder som ska finnas med i utskicket. - Vill du ta bort Mottagare, klicka på röd "X"symbol till höger om namnet. Antal mottagare uppdateras inte förrän du klickar på symbolen med 2 böjda pilar.
- Välj att "Spara innehåll" eller Skicka SMS nu. Observera att du ev. fått med extra text nu i ditt SMS.
Skickar du SMS nu, kommer ditt tidigare förvalda datum och tid att upphöra. - Skicka SMS igen skickar endast till de som ev. tillkommit i listan sen senaste utskicket.
Har telefonnummer ändrats, behöver du ta bort den kunden från listan och sedan lägga till den på nytt för att meddelandet ska gå iväg.
Lägga till en ny kundgrupp
- Välj "Kundregister" och sen knappen "Kundgrupper" i backoffice, klicka på ny.
- Fyll i uppgifterna och spara.
- Klicka på "+"-symbolen och välj ut kunderna som ska finnas med i gruppen
- Välj att sortera på "Senaste aktivitet" för att få med dem som är mest aktuella. Klicka på gröna plus-symbolerna till höger om namnen för att få med dem i din kundgrupp. Välj stäng längst ner eller på krysset högst upp till höger för att komma tillbaka till din kundgrupp.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.