- I kassaprogrammet klicka på "?"-symbolen längst nere till höger. Kontrollera datorns IP-nr.
Logga in i din betalterminal (kortterminalen) som då ska ha samma nummer inlagt som Datorns ip-nummer.
I kortterminalen P400: Tryck 4 och 6 samtidigt.
2.1 Skriv in lösenord 1234
2.2 Gå in i administration
2.3 Välj settings
2.4 Välj ECR
2.5 Set ECR-adress
2.6 Ta ECR adressipconfig
2.7 Skriv datorn IP-nummer i terminalen (kan behöva ta bort det som står, om det är 0.0.0.0, med gul knapp). Man gör punkt genom att trycka * på terminalen. Tryck grön för att komma tillbaka.
- Starta om kassaprogrammet och vänta en liten stund.
- Gå sedan in på Start i kassan, så bör det stå Ok under terminalen. Står det "Okänd" behöver du bara vänta en liten stund till. Om det ändå inte fungerar och alla inställningarna är korrekta kan även terminalen och därefter datorn behöva startas om.
Funkar det ändå inte?
Gör följande:
- Ev. behöver du starta om betalterminalen genom att dra ut strömkabeln, alternativt räcker det med att vänta några minuter innan kassan startas upp igen.
Gör om stegen i betalterminalen från punkt 2-2.3 och välj Terminal settings.
Tryck ECR port och kolla så den är samma som i inställningar under kassaregister i Backoffice(oftast 9600 eller mer sällan 2000). Backa tillbaka med gul knapp.
- Testa om det funkar genom att starta om kassan.
- Funkar det inte? Kontrollera så att: IP-adressen från punkt finns i Backoffice under Försäljningsplatser och kassaregister. Klicka in dig på Kassaregister och välj "Ändra"
10. Lägg in nya IP-numret. Porten ska du oftast inte ändra. Vanligast är att portnr är 9600. Välj "Spara". Det bästa är att sätta in port 127.0.0.1 här då det är ett generellt nummer oavsett vad du har för IP-nummer i din dator. - Starta om kassaprogrammet och vänta en liten stund. Gå sedan in på Start i kassan, så bör det stå Ok under terminalen. Om det ändå inte fungerar och alla inställningarna är korrekta kan även terminalen och därefter datorn behöva startas om.
- Ev. behöver du starta om betalterminalen genom att dra ut strömkabeln, alternativt räcker det med att vänta några minuter innan kassan startas upp igen.
Fungerar det ändå inte behöver du kontakta Verifone supports kundservice: Tel: 08-566 287 70
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.