Kortfattad guide för att felsöka PAX A35
Funkar inte den klicka här och kontrollera steg för steg.
Vanligaste felet är att IP-nummer bytts i datorn eller terminalen.
Även om IP-nummer stämmer i terminalen med den ni finner i kassadatorn, tryck Save. Det beror på att terminalen fått nytt IP-nummer. Läs längst ner för åtgärd om detta händer ofta.
Snabbguide
- Starta E-kassan och gå till fliken "Start"
- Till höger under Administration står det Korthantering. Klicka på "Fel" så du får upp dialogrutan "Administration Kort". Låt dialogen vara öppen!
Notera DIN dators IP-adress i nedre delen av dialogen (nedan siffror är endast exempel). Just den adressen ska läggas in i din betalterminal under ECR IP ADDRESS.
Exempel: -
På kortterminalen:
- Öppna "Adminmeny" genom att trycka på de tre punkterna nere i det vänstra hörnet.
- Logga in med kod 1973 (eller den kod som ni själva har skapat eller fått av Swedbank Pay)
- Välj ECR - Se till att din dators IP-adress som du ser på din kassadator är samma som ECR IP-address på din betalterminal. Se bild nedan. Om inte, så ändra och välj Save. Nu ser du snart i din kassa att statusen blir OK. Även om IP-nummer är korrekt när du tittar måste du ändå trycka på SAVE eftersom det kan vara terminalens IP högst upp som har ändrats.
Det är viktigt att kassadatorn och E-kassan är igång samtidigt. I dialogen under "Administration kort" enligt punkt 2 kommer "Status" att ändras till OK efter några sekunder om alla siffror är korrekt angivna och enheterna får kontakt med varandra.
Terminalen byter ip-nummer ofta - förslag på åtgärd
Om siffrorna stämmer när ni kontrollerar och terminalen börjar fungera när ni tryckt på spara (save) beror det på att det är terminalen som har fått ett nytt IP-nummer och behöver “anmäla” sig till Kassan/datorn igen.
Sannolikheten att terminalen får ett nytt IP-nummer ökar om/när terminalen eller annan utrusning i nätverket stängs av eller startas om. Om ni stänger av kortterminalen eller er router under natten skulle detta kunna förklara varför ni får problemet så ofta.
För att undvika problemet helt behöver ni säkerställa att kortterminalen inte ändrar IP-nummer vilket går att göra på olika sätt:
- Ni kan be någon tekniker eller annan person med kännedom kring ert nätverk att konfigurera detta. Görs vanligtvis genom att logga in i er router och där tilldela ett fast IP-nummer till terminalen. Detta alternativ är bäst och säkerställer att alla IP-nummer i nätverket kommer vara unika.
- I andra hand kan det vara så att det går sätta ett fast IP direkt i terminalen men detta riskerar att i vissa särfall orsaka problem då det numret kan krocka med andra.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.