Varför syns inte meddelanden som kunden har skrivit direkt?
Beroende på vilken inställning du har kan det ta mellan 2-5 minuter innan uppdatering av meddelanden sker. Trycker du på menyn Meddelanden längst ner, skyndar du på processen.
Varför ser det ut som om meddelanden är olästa även om de är lästa av mig?
Det finns flera ställen att läsa Lyckla meddelanden ifrån.
1. Meddelanden - menyvalet längst ner i programmet
2. Kundkortsvyn - fliken Meddelanden (är märkt med * om det finns händelser i Lyckla)
3. Ärendevyn - fliken Meddelanden (är märkt med * om det finns händelser i Lyckla)
4. I backoffice - Kundregister/Konversationer
Ta gärna för vana att hantera OLÄSTA meddelanden från kunden via menyn Meddelanden längst ner i vyn. Efter att du svarat på ett meddelande från kunden betraktas ditt meddelande som läst av programmet.
Om du inte svarar på meddelandet från kunden behöver du därför klicka på symbolen med det stängda kuvertet. Längre ner under meddelanderutan.
Markera meddelanden som läst i backoffice
I backoffice:
Svara på meddelandet genom att klicka på grön dokumentsymbol i fönstret "Konversation med kund" inne på ärendet, då markeras ärendet automatiskt som läst.
Om svar ej är nödvändigt; välj menyn med de tre prickarna och välj menyn "Markera som läst".
När jag slutför ärende så skickas ett SMS till kunden automatiskt och hamnar i Lyckla. Kostar det 10:- då?
Nej, då det är ett standardmeddelande som ser ut så här:
Om du själv väljer att skriva ett meddelande som är avvikande från standard, så betraktas det dock som en Lycklakonversation.
Jag vill inte att det ska gå ut SMS direkt till kund när jag har skapat ett ärende om jag inte hunnit skriva klart det. Hur gör jag då?
- Sätt ärendet med status "Inväntar" och välj sedan Spara som vanligt.
- Du kan sen återuppta ärendet genom att välja ändra ärendet och sätta status som "pågående" under status -samma vy som i punkt 1 ovan.
- VIKTIGT! Inga sms går ut till kunden förrän ni aktivt klickar på fliken Meddelanden och "Anslut till Lyckla". I samband med att du klickar på "Anslut till Lyckla" går SMS-meddelande med ärendenummer och länk ut till kunden som vanligt oavsett status på ärendet.
När skickas sms från systemet?
Med Lyckla finns inte längre någon SMS-knapp, utan dessa är ersatta av meddelanden som hamnar i Lyckla. Däremot skickas sms-aviseringar ut vid olika scenarion.
Sms skickas från systemet i följande fall:
- När nytt ärende skapats. Exempel på kundens sms (Mvh "ditt företagsnamn" längst ner)
- När ärendet markeras som "Slutfört" om du inte aviserat till supporten att du inte vill ha det så.
Inne i Lyckla ser meddelandet ut så här för kunden:
Helhetsbilden som kunden ser: (Dina adressuppgifter, kontakt och öppettider) - När du klickar på Meddelande-knappen och ärendet har status Slutfört.
Detta är standardmeddelande som hamnar i Lyckla. Klicka på skicka utan att skriva något mer.
Sms ser ut så här för kunden
Meddelandet inne i Lyckla ser ut så här: - När du klickar på Meddelande-knappen och ärendet ej är slutfört och du vill skicka ett eget meddelande.
Då ser det ut så här. OBS! Notera att detta skapar en Lyckla-konversation och medför en kostnad på 10:- (ni kan alltså skicka obegränsat antal meddelanden fram och tillbaka mellan varandra på samma ärende för 10:-) + SMS-kostnad.
Sms till kund ser ut så här:
Meddelandet hamnar i kundens Lyckla-flöde, men nu som en konversation.
Är du osäker på om det blivit en konversationskostnad eller ej, kan du enkelt se om det är en * på meddelandefliken. Då finns en konversation på ärendet. - När du skriver eller svarar på ett Meddelande till kunden via fliken Meddelanden:
(Samma vy återfinns på kundärendevyn, ärendevyn och meddelandevyn)
Så här ser sms:et ut, meddelandet hamnar i Lyckla.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.