Lyckla är en konversationsplattform som är till för att minska allt tidsspill som kan uppstå om kunden eller du behöver meddela er med varandra kring ett ärende.
När du skapar ett ärende skickas direkt ett SMS till kunden när du sparar. Där får kunden en länk där den kan följa status på ärendet under hela processen. OM du eller kunden börjar skriva till varandra för att något är fel eller man undrar något, så startas en konversation. All historik samlas på ett ställe och kan följas på kundärendet lätt sökbart, oavsett om det är du eller kund, eller annan kollega som hört av sig till kund. Då kostar det 10:- oavsett hur många meddelanden ni skickar på samma ärende till varandra. Kostnaden faktureras i efterhand i månaden efter.
När status sätts som Slutfört, skickas automatiskt ett SMS-meddelande med samma länk till ärendet där kunden kan se ärendet i sin helhet.
OBS! Vill du inte att det ska skickas ett automatiskt SMS när ärendet sätts som slutfört, meddela support. Då får du själv klicka på "Skicka meddelande" som tidigare och då får du standardinställningen för SMS som du valt. Sms:et kommer hamna bland meddelandekonversationen, men skapar EJ en konversationskostnad annat än om du själv väljer att ändra på standardmeddelandet i rutan.
När du tar ärendet till kassan för betalning, så slutförs ärendet automatiskt och Lycklakonversationen stängs. Då kan inte kunden längre skriva ett meddelande till dig. Går du inte via ärendet till kassan behöver du klicka i "Hämtat" på ärendet för att ärendet ska stängas så kund inte kan fortsätta konversationen i Lyckla.
Det här kostar Lyckla
- Samtliga SMS genererar en kostnad som vanligt.
- Sms-kostnad när ärendet skapas
- OM kund eller du skapar ett meddelande = 10:- oavsett antal meddelande från dig eller kund per ärende.
- Om du ändrar ett standard-SMS blir det också automatiskt en meddelandekonversation som genererar en kostnad på 10:- oavsett om det blir fler eller inga mer meddelanden på just det ärendet.
- När du svarar kunden i Lyckla går det automatiskt iväg ett SMS om att det finns ny information om kundens ärende. Finns det flera olästa ärenden som kunden ännu inte har läst och du skickar mer meddelanden, så går inget SMS iväg.
- Om du vill påminna kund för att du ser att den har olästa ärenden kan du själv trigga ett nytt SMS genom att klicka på klocksymbolen.
Det här är vinsterna med Lyckla
- Bättre kundupplevelse
- Lättare att nå kunderna snabbt
- Minska tidsspill på att ha meddelanden på flera ställen och hos olika personer om man är fler på jobbet.
- Företagsminne, d v s historik samlad om något blir fel eller om det händer dig något.
- Minskar missförstånd och irritationer om vem som gjort eller sagt vad.
- Bättre arbetsmiljö
- Mindre stress, nu kan du hjälpa kunden som faktiskt är i butiken och kan ändå hjälpa en kund som försöker nå dig, men när du har tid. Det kan ge bättre merförsäljning.
Att tänka på när det gäller tidigare skapade ärenden innan Lyckla!
OBS! Är det ett tidigare ärende som skapats före Lyckla, behöver du "Ansluta" till Lyckla för att SMS ska gå iväg till kunden. Det gör du genom att klicka på fliken Meddelanden i programmet,
eller i backoffice så går du in på ärendet och klickar på Anslut ärendet till Lyckla.
Så här fungerar Lyckla-flödet
- Skapa ärende
- Kunden får direkt ett SMS med sitt namn och "Mvh ditt företagsnamn"
- Här kan kunden se sitt ärende.
Adjoy Supportmiljö- högst upp är ersatt av ert namn och ert företagsadress.
Om det står fel här behöver ni kontakta oss.
Kunden ser Detaljer om sitt ärende, ärendenummer, beskrivning och status på sitt ärende.
Längre ner under Konversation kan kunden skriva ett meddelande och Skicka in till er. Då syns det i programmet alternativt behöver du klicka in dig i backoffice så syns det där att du har meddelande från kunden.
Kontaktuppgifter, e-post och öppettider behöver du också se över så att det stämmer. Ev. ändringar mejlas till support@adjoy.se - Kunden skriver kanske ett meddelande:
- Har du ett oläst meddelande från kund syns det med en cirkel och en siffra på hur många olästa meddelanden som finns.
Så här ser det ut i programmet, längst ner har tillkommit en meny som heter "Meddelanden" Det motsvarar en s k "konversation".
Och här i backoffice från förstasidan
eller här - I programmet kan du läsa meddelandet genom att klicka på Meddelanden längst ner och så hittar du aktiva meddelanden här.
I backoffice, klickar du dig vidare och så syns meddelandet så här:
Här svarar du på meddelandet genom att klicka på "grön papperssymbol" uppe till höger: Skapa nytt meddelande.
Skriv in ditt meddelande och välj Skapa. I samband med att du klickar på Skapa, så skickas ett sms ut till kunden.
(Har meddelanden skickats tidigare som kunden inte gått in på länken på, så kommer det ej att gå ut ett nytt sms.) - När ärendet är slutfört d v s du behöver sätta det som status "slutfört", skickas som standard ett meddelande till kunden, med ett SMS med länk till ärendet. I ärendet ser det ut så här i kundens meddelandeflöde.
(Standardmeddelande och genererar inget annat än SMS-kostnad) - När du tar betalt av kund finns nu en ny status "Hämtat". Ärendet blir automatiskt satt som hämtat när du tar betalt från ärendet och går in i kassan, annars måste du själv sätta ärendet som status "Hämtat" när kunden kommer. Då stängs också möjligheten för kunden att skicka meddelanden via Lyckla. Ni kan alltid själva starta upp meddelanden igen om ni önskar, eller ändra status om det är så att ärendet fortsätter senare. När du sätter status hämtat skickas inget SMS till kunden. Däremot loggas det under Meddelanden.
3 ställen att hitta och besvara meddelanden i programmet
1. I Meddelanden längst ner i programmet.
Här har du alltid koll på pågående ärenden, antal olästa meddelanden från kund och även kund som inte har läst sina meddelanden kan du se i den vyn.2. Via kundkortet klicka på kundärendet där
Det går även att se på kundens ärende via kundkortet att det är eller har varit en meddelandekonversation genom att det syns en asterisk (*) vid fliken Meddelanden.
Klicka på fliken Meddelanden*
Här kan du också välja att svara kunden i rutan nedanför. Klicka sen skicka.
3. Via Ärenden ser du också "Meddelanden" och är det en * på fliken så kan du se meddelandekonversationen även här om du vill. Finns det ingen *-symbol på Meddelande-fliken betyder det att det bara är "standardmeddelanden" som gått ut till kunden och medför därför ingen konversation eller konversationskostnad.
Men alla olästa ärenden syns alltid med en siffra på Meddelande-menyn längst ner i programmet.
Bra att känna till
Meddelandevyn uppdateras inom 2- X minuter beroende på din inställning.
För att tvinga en uppdatering kan du klicka på de dubbelriktade pilarna på meddelandet
Om du ser att kunden har ett oläst meddelande, kan det vara dax att påminna dem igen. Då klickar du på klocksymbolen så skickas ett nytt meddelande iväg med länken till kundens ärende. Det kan också behöva göras om kunden har slängt SMS:et eller inte hittar det.
Låset är nu öppet på bilden, vilket den ska vara om ärendet är pågående och inte uthämtat. Om du stänger konversationen, öppnas den ändå automatiskt om du eller dina kollegor börjar skriva igen och kunden får avisering via SMS.
Kuvertet betyder att konversationen är läst av dig om det är öppet och att det anses som oläst om det är stängt.
På Klocksymbolen kan du påminna kunden igen.
Första symbolen med pilarna i cirkel, innebär att du uppdaterar konversationsflödet, ifall kunden har skickat något medan du själv är inne och läser ärendet.
Kan jag skicka egna SMS?
Ja, om du väljer knappen Meddelanden på kundkortsvyn eller ärendevyn. Notera att det blir inte ett SMS med meddelandet, utan blir ett SMS med länk till hela ärendet.
Betyder att du kan likaväl skriva ett meddelande till kund i Lyckla-meddelanden om det avviker från ditt standardmeddelande.
Hur ser jag om SMS gått iväg?
När ärendet slutförs kommer den här rutan upp om du inte har valt att slippa den.
Här väljer du Ja.
Tidigare har du kunnat se i "Logg" om SMS gått iväg. Nu ska du istället välja fliken Meddelande.
Ser det ut så här betyder det att ärendet inte automatiskt har anslutits till Lyckla. Då får du klicka på "Anslut till Lyckla". Det innebär inte att du blir debiterad för en konversation, utan endast att kunden får tillgång till att se information via länk i sitt SMS. Notera att ärendet blir då anslutet till Lyckla och kunden kan nu börja föra en konversation kring ärendet då ärenden alltid öppnas som standard för konversation.
Du kan få upp följande ruta, i så fall får du själv göra den bedömningen att kunden bör få SMS ändå med anledning av att du ska kunna hantera dess ärende. Svara Ja. Då kommer ett SMS direkt till kunden med en länk till informationen om ärendet.
Här syns också under fliken Meddelanden SMS som gått iväg till kund, istället för att de syns i Logg som tidigare.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.