Vid vissa tillfällen går inte ordrarna igenom. Det kan bl a bero på att kunden kan ha dålig internetanslutning vid tillfället då ordern läggs. Men vanligast är med vissa betallevarantörer som t e x Payson att kreditvärdigheten är väldigt strikt.
Är ordern nyligen lagd, kontakta betallevarantören och se om de kan ge svar på vad som har hänt. Därefter behöver du avbryta ordern både hos betalleverantören och i ditt backoffice-system.
Ej kreditvärdig kund
Beror det på att kunden ej är kreditvärdig, så nekas kunden att handla hos din betalleverantör. Systemet lägger därför ordern som "Pågående" och då kan kunden ej handla mer i din webbshop så länge den finns där.
Kontakta kunden och försök komma överens med dem om hur ni kan lösa ordern på annat vis. Exempelvis att skicka en manuell faktura eller att kunden swishar.
Används kassan till webbshoppen görs inslaget där. Alternativt måste det skapas ett manuellt bokföringsunderlag.
Inga indikationer på fel hos betalleverantören
- Avbryt den pågående ordern.
- Kontakta kunden och be den försöka igen. Se till att den har bra anslutning till internet vid orderläggningen.
Funkar det ändå inte?
- Lös problemet med att kunden betalar er direkt via företags-swish eller manuell faktura från er.
- Skapa ett manuellt bokföringsunderlag eller slå in i kassan om ni även har kassan kopplad mot webbshoppen.
Hur gör jag om jag hittar ordrar som ligger med status "Väntar på godkännande"?
- Är de väldigt gamla, så avbryt ordern. Det gör du enklast genom att högerklicka på raden och välj "Avbryt order" i menyn.
- Alternativt kan du öppna ordern och välj menyn (tre prickarna i första rutan) och klicka på "Avbryt order"
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.