Kom igång med licensen
- Har du inte använt Fortnox tidigare behöver du ha bokföringsår och tidigare konteringar klara för innevarande bokföringsår i programmet Fortnox.
- Kontrollera dina bokföringskonton i Fortnox så att dina bokföringskonton överensstämmer med dem du använder för de rapporter som skall automatiseras.
- z-dagrapporterna
- materialinköpsrapporterna
- webbshopsrapporterna
Det gör du så här:
Välj Inställningar/Bokföringskonton i backoffice
Kontrollera dina kontonummer i Fortnox mot de du använder i Adjoy´s system.
Kontrollera även med din revisor:
- Från vilket datum ska rapporterna skickas över till Fortnox.
- Vilken Verifikationsnummerserie ska rapporterna finnas i. Vi rekommenderar F för både kassa, materialinköp och webbshop, så är samtliga verifikationer från kassan samlade i en egen serie. - Inställningar för aktivering av Verifikationsserie i Fortnox. Klicka på "inställningar", lägg till serie "F" för Kassa. Klicka i rutan för "Manuell kontering" och välj Spara.
Se instruktionsfilm för Fortnoxinställningar här - När inställningarna är klara behöver du boka tid med Adjoy-supporten för genomgång av inställningar och aktivering, alternativt skickar du ett mejl till support@adjoy.se och skriver att du är klar med inställningarna, samt från vilket datum du vill att överföringarna ska börja ifrån.
Därefter får du åtkomst till menyn Fortnoxintegration under "Statistik och Rapporter". I så fall kan du fortsätta.
Klicka på Fortnoxintegration i menyn. Välj knappen "Förnya inloggning". - Du kommer nu till Fortnox inloggningssida. Är det du som har licens för bokföring och integration så anger du nu användarnamn och lösenord till Fortnox. Klicka Nästa, så får du upp följande ruta där du ska klicka på "Godkänn behörighet".
- När du har gjort det är kopplingen klar från programmet till Fortnox.
- Inne i Fortnox hittar du sedan kopplade filer under menyn/Arkivplats om du behöver spåra dem, annars finns de i den verifikationsserien du valt i inställningarna bokförda och klara tillsammans med bokföringsunderlaget. Det kan variera hur det ser ut beroende på vilken tillgång till licenser du har. Ev. kan det vara så att det är din revisor som behöver logga in och göra steg 3 och 4.
- Skicka ett mejl till support@adjoy.se om att du gjort klart kopplingen.
Generellt om licensen
Varje natt efter midnatt kontrollerar backoffice om det finns någon försäljningsrapport från webbshoppen eller materialinköp. Då synkroniseras dessa.
För Z-dagrapporten skickas dessa alltid upp i samband med stängning.
Om något skulle misslyckas, görs ett nytt försök under natten.
Felsökning - har någon rapport misslyckats?
Gå under Statistik & Rapporter och Fortnoxintegration.
Här ser du alla loggposter på vad som skett.
Oftast beror det på att kontonummer misstämmer. Då kan du ändra kontoinställningarna i Fortnox. Alternativt går även att ändra kontoinställningar i Adjoy-programmet. Men vi rekommenderar att inte ändra i programmet utan att ha kontaktat support först. Tänk på att ändringarna måste göras i samband med att ny dagskassa/period börjar för att det ska bli korrekt. Säkrast är alltid att ändra i Fortnox hellre.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.