Tänk på att så länge ordern inte är "satt som levererad" påverkar returen inte bokföringsrapporterna.
Har ordern redan "Satts som levererad så finns den med på bokföringsunderlaget. Sker returen i en annan period än när bokföringsunderlagen togs ut, så
Retur direkt utan att order är åtgärdad
- Gå in på ordern och välj uppe till höger i menyn "Avbryt order".
- Ange en kommentar och signatur och klicka sen på "Avbryt order"
- Logga in på din betaljtjänstpartner och försäkra dig om så att ordern inte ligger kvar. Avbryt den där i så fall.
- Artiklarna läggs automatiskt tillbaka i lager och du finner ordern bland "Avbrutna ordrar"
- Klart
Retur om ordern är avslutad
Du kan aldrig delreturnera order utan returfunktionslicens. Behöver du delreturnera en order, måste detta hanteras av dig manuellt. Enklast är att göra ett extra separat bokföringsunderlag på händelsen, samt göra manuell justering i lager om varan kommer tillbaka i retur. Om hela ordern skall returneras kan du göra enligt nedan:
- Sök reda på ordern under menyn "Ordrar köp" och Slutförda ordrar
- Dubbelklicka eller högerklicka och välj "Öppna ordern"
- Om ordern avslutats den här dagen ser bokföringsunderlaget ut såhär
(fraktfritt ord. frakt 107,50:- i exemplet) - Välj svängda pilsymbolen och "Ångra leverans av ordern". Ange anledning och klicka på "Sätt som ej levererad"
- Ordern blir åter "Klar för leverans". Gå till menyn och välj "Avbryt order"
Rapporten "jämnar nu ut sig" pg a att allt skedde samma dag. Så det datum köpet sätts som "Ej levererad igen" så blir det kreditering i dagsrapporten för webbshoppen. Se nedan ex.
Artikeln är ännu reserverad i lager. - Välj nu "Avbryt order" uppe i menyn
- Logga in på din betaljtjänstpartner och försäkra dig om så att ordern inte ligger kvar. Avbryt den där i så fall.
- Artiklarna läggs automatiskt tillbaka i lager och du finner ordern bland "Avbrutna ordrar"
- Klart
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.