För dig som har returköp med i licensen.
Väljer du en order med status "klar för leverans" så har du valet i menyn där du sätter ordern som levererad, ännu ett val som heter "Skapa retur". Saknas det, behöver du köpa till en licens för det. Kontakta support, eller ser du avsnittet "Returköp utan licens"
Om kunden har betalat varan redan, d v s varan har levererats och din betalpartner har dragit pengarna från kundens konto.
- Sök reda på ordern och välj "Skapa retur" uppe i menyn
- Välj vilken artikel du vill byta/returnera och välj någon av åtgärderna: "Oförändrad"(om flera artiklar på samma order och endast någon ska bytas ut) "Returnera" eller "Byt ut"
- Välj betalningstyp "Klarna (manuell hantering)","Manuell banköverföring" eller "Swish" för återbetalning och klicka Spara. Klicka i rutan om frakt ska återbetalas också.
- Logga in hos din betalpartner och se till att beloppet blir krediterat där. Om du återbetalar via Klarna/Payson, ska inga andra återbetalningsåtgärder vidtas. Om du bara krediterar beloppet för kunden hos Klarna/Payson behöver du återbetala till kunden manuellt på annat vis. Viktigt att du noterar detta själv på ordern och gör ett bokföringsunderlag på detta.
- Ordern blir nu en "Returorder" som väntar på godkännande.
- Klicka på returordern och "Sätt som återbetald". Klicka i det gula fältet om du vill lägga till egen text.
- Ange din signatur i nästa ruta. Välj att klicka ur "Skicka returbekräftelse till kund" om du inte vill ha den. Annars låter du den vara kvar och klicka på "Sätt som betald".
- På Försäljningsrapporten ser det nu ut såhär:
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.