- Välj en kund. Viktigt att du har alla nödvändiga uppgifter såsom adress och kontaktuppgifter till kunden. Du kan skapa ny kund via kassavyn om du har licens för kunder och ärendehantering.
- Genomför köp som vanligt i kassa
- Avsluta med betalsätt "Fakturera manuellt". Har du inte tillgång till den behöver du justera inställningar via ditt backoffice.
Så här ser dagskassan ut om du har standardkonton inställt i programmet. - Gå in på kundens kundkort. Välj det nyligen gjorda kvittot via knappen "Detaljer" Du måste ha tillgång till backoffice för att kunna göra detta.
- Nu är du i "Backoffice", lägg till en notering, t ex " Hämtad i butik, godkänns av kund via signering nedan"
- Välj "Skriv ut detaljer för kvittot" Skriv ut så många ex du behöver.
- Låt kunden skriva under dokumentet och behåll det med underskrift på själv. Ge kunden en kopia.
- Dagens köp kommer med på dagens dagskassa. OM du har ett faktureringssystem där du bokför fakturorna, behöver du ombokföra alla beloppen som kommer från Adjoy E-kassa där du använt knappen "Fakturera manuellt" såsom i vårt exempel ovan, annars dubbelbokförs beloppen i din bokföring om du även bokför fakturorna från ditt faktureringssystem.
Motboka alla konteringar som skedde i punkt 3 ovan i samband med att du skapar det korrekta fakturaunderlaget i ditt bokföringsprogram.
(Har du inget bokföringsprogram där du skapar fakturaunderlaget behöver du inte motboka nedanstående konton.)
Ex.
Konto 1514 på kreditsidan samma belopp
Konto 2611 och konto 3051 debet motsvarande belopp
Tips! Sätt en intern rutin på hur ni bäst hanterar detta. Det går att ta ut rapporter på önskat intervall i Backoffice under Rapporter och den orangea rutan "Rapport för vald period". Hör med din revisor för bästa rutin.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.