Handpenning som sålts via programmet genom ärendehanteringen, bör helst lösas in på samma vis då det blir enklare för er att spåra. Går även att lösa in via ID i kassan, koppla gärna mot rätt kund där. Ärendehantering är licens-styrt, så hittar du inte den, kontakta Adjoy för att köpa till licensen.
Det går även att lösa in mot belopp, men då skulle kunden kunna komma tillbaka och hävda att den har ett handpenningkvitto som är oinlöst. Så var noga med att informera kunden om att handpenningkvittot är en värdehandling och ska tas med när de hämtar ut sin vara.
Lösa in handpenning via ärendehantering
- Sök reda på kundens ärende / alternativt via kundkort och markera rätt ärende
- Ärendet måste vara markerat som Avslutat
- Klicka på "Betala"
- Du kommer nu in i kassavyn med rätt handpenning förregistrerad i kassan
- Ange det totala priset på varan
- Priset "kvar att betala" motsvarar "Priset på varan" minus "Handpenning" Avsluta med det betalmedel kunden väljer. Ex. kort eller kontant.
Exempel X/Z-dagrapport i samband med inlöst handpenning
I nedan exempel:
Pris 5000 kr för tjänsten. Kund betalar 2000 kr med tidigare erlagd handpenning och 3000 kr kontant.
Rapporten visar: 1000 kr i moms och resterande 4000:- på försäljning av tjänster.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.