Allt fler kunder slutar ta med ärendekvitton.
För att identifiera kunden behöver företaget ha rutiner för detta.
Nedan följer ett exempel på hur du kan göra om du är osäker på att det är rätt kund / om uthämtaren är annan än kunden.
Registrera genom att fota körkort
Har ni en särskild mobil/ ipad för företaget så logga in via backoffice på den. OBS! Detta är GDPR-relaterade uppgifter så ska EJ finnas på en anställds mobil/enhet.
- Ta ett foto av id-handlingen. T e x körkort eller pass.
- Logga in via backoffice (genom webbläsare på enheten) samma adress som ni har på datorns webbläsare.
- Sök reda på kundärendet genom Kundregister/Kundärenden och sök ärendenummer
- Klicka på raden så ser du detaljer om ärendet. Välj här bifogade filer. Klicka på "gröna pappersarkssymbolen" och hämta bilden av id-handlingen och välj "Spara".
Registrera med ID
- Gå till kundvyn och klicka på aktuellt ärende
- Be om legitimation
- Klicka på Detaljer och ange lösenordet (det längre) till backoffice för den som är inloggad i kassan. OBS! Det kan finnas behörighetsbegränsningar här.
- Välj "grön arksymbol" för att skapa en ny logg i rutan som heter "Loggar på ärendet"
OBS! Den nya vyn i backoffice lägger sig nu över programmet. Ska du tillbaka behöver du klicka på det röda krysset uppe till höger.
Detta är en snabbgenväg direkt till det aktuella ärendet med överblick i backoffice.
- Skriv in id, namn och ev kommentar. Klicka sedan på "Skriv ärendelogg".
Det syns nu som en manuell loggning.
Se exempel nedan.
- Klicka på det röda krysset uppe i höger hörn för att åter komma till kassavyn
- Även här kan du se den manuella loggningen om du klickar på knappen "Logg" på det aktuella ärendet.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.