För att kunna registrera kassaregister måste du först ha en kontrollenhet att koppla den mot som också den är registrerad. Har du ingen kontrollenhet registrerad så läs mer här.
Bra att känna till: Efter att registreringen är gjord, tar det några veckor innan du får klistermärken från skatteverket varav 1 sätts på själva kassadatorn och en på kontrollenheten.
Har du en tidigare kassa/kontrollenhet som inte används måste den också avregistreras. Det gör du också enkelt på skatteverkets hemsida.
Anmäl kassaregister till skatteverket
- Sök "Kassaregister registrering skatteverket" på google. Klicka på "Anmäl, ändra, felanmäl och avanmäl kassaregister". Om du inte hittar den knappen, så logga in på mina sidor och välj det företag som det gäller.
- Välj Anmäl nytt kassaregister
Under rubriken "Innehav" ser du de aktuella kassaregistren och kontrollenheter som du ev. har registrerade. Här kan du bara välja dem och ta bort om du önskar. - Fyll i ID-numret på kontrollenheten om det inte står förifyllt redan (det hittar du annars på Mina sidor överblicken över "Innehav" se bild under punkt 2.) KontrollID-nummer.
Kassaregister, Modell/Program enligt bild längre ner.
Tillverkningsnummer hittar du i backoffice under Kassaregister.
Kassaregistrets adress är där ni faktiskt tar betalt.
Programvarans adress och Kontrollremsa/Journalminne är "Samma adress som kassaregistret"
Välj Nästa. - Granska och skicka in. Gör en utskrift om du önskar, annars finns registreringen på Skatteverkets "Mina sidor" (se bild under punkt 2 ovan)
Har du inte fått klistermärket från skatteverket inom 2 veckor bör du kontakta dem. Klistermärket skall sättas på datorn där du använder kassan. Tänk på att du ska ha ett klistermärke på din registrerade kontrollenhet och ett på kassadatorn då det är 2 olika registreringar.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.