Bra att känna till: Efter att registreringen är gjord, tar det några veckor innan du får klistermärken från skatteverket varav 1 sätts på själva kassadatorn och en på kontrollenheten.
Har du molnbaserad kontrollenhet gäller ej beskrivningen nedan.
Har du en tidigare kassa/kontrollenhet som inte används måste den också avregistreras. Det gör du också enkelt på skatteverkets hemsida.
Anmäl kontrollenheten till skatteverket
- Sök "Kassaregister registrering skatteverket" på google. Klicka på "Anmäl, ändra, felanmäl och avanmäl kassaregister". Om du inte hittar den knappen, så logga in på mina sidor och välj det företag som det gäller.
- Välj Anmäl ny kontrollenhet
Under rubriken "Innehav" ser du de aktuella kassaregistren och kontrollenheter som du ev. har registrerade. Här kan du bara välja dem och ta bort om du önskar.
- Välj Cleancash om det står C1 på din kontrollenhet. Står det C1/F så välj Cleancash multiuser i listan
- Kolla på din box vad det står för beteckning i listan, kan vara annorlunda beteckning om du har valt Cleancash multiuser. Titta på siffrorna i slutet och välj rätt typ.
- Fyll i TIllverkningsnummer.
Det hittar du på kontrollenheten och ange den beteckning som börjar på RIHTT + en massa siffror. Finns även att hitta under Startmenyn i din kassa när du klickar på "i"
Fyll i RIHTT+ de efterföljande siffrorna i en följd under Tillverkningsnummer
- Ange adress där kontrollenheten befinner sig. Skulle du flytta på den MÅSTE du anmäla det till skatteverket alternativt höra av dig till dem om hur du ska göra om det är tillfällig flytt.
- Välj Nästa. Granska och Skicka in. Om du vill kan du skriva ut papper, men det finns registrerat nu på ditt företags sida på skatteverket. Se punkt 2 ovan.
- När du har gjort det får du möjlighet att "Anmäla kassaregister" till kontrollenheten. Klicka på det valet om du vill koppla kassaregister till den kontrollenheten. I annat fall börja från punkt 1 och följ stegen för "Anmäl nytt kassaregister"
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.