Generellt att tänka på:
Försök har en logotype som inte innehåller kursiv text eller för liten text, den kommer inte synas.
Ha bilden i svartvitt eller i gråskala.
Upplösning 150 dpi.
- Se till att ha logotypen nersparad från originalet (ej från webb då den brukar vara i 72 dpi och redan försämrad)
Upplösning 150 dpi och svart vit eller gråskala i format .jpg - Är logotypen avlång, behöver ni "fylla ut" själva bildstorleken med "tom yta"/ vit bakgrund även om loggan bara är bred och inte så hög. Hur mycket ni behöver sätta höjden till är beroende av logotypen. Prova att sätta halva storleken av bredden först, men max samma storlek som bredden.
Ex. Logotypen är 8 cm bred, prova att sätta höjden till någonstans mellan 4 och 8 cm. - Lägg in logotypen i backoffice under Inställningar/ Bilder och Logotyp
- Starta om kassan och prova att skriva ut ett övningskvitto. Klicka på "Växla läge" i kassan och välj övningsköp
- Är utskriften felaktig så ändra höjd eller bredd på den och prova igen med punkt 3 och 4.
Välj Beskär och minska den vita ytan kring bilden. Alternativt kan du behöva ändra ursprungsbilden och lägga till vit yta utanför själva logotypen.
FAQ
Fråga: Varför blir inte logotypen klarare?
Svar: Det kan bero på att du har dålig upplösning på originalbilden. Bör vara 150 dpi från början. Det blir inget bra resultat om du har en bild med 72 dpi och ändrar till 150 dpi med samma storleksmått. Det innebär att det blir mer mellanrum mellan pixlarna och utskriften kommer att bli suddigare. Utgå alltid från originalbilden om möjligt.
Kvittoskrivaren är av termo, vilket innebär att det är värme och inte laser eller färgpatron. Då blir utskriften aldrig lika bra av bilder såsom på en vanlig skrivare.
Ha bilden i svartvit från början, så kan den bli skarpare. Är loggan i flera nyanser, rekommenderas gråskala.
Beskärs bilden i inställningarna, kan det också få samma effekt som om du förstorar en liten bild om ursprungsbilden inte är så hög eller bred.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.