Då många spamfilter och e-postleverantörer är alltmer restriktiva med nyhetsbrevsutskick, så kommer vi inte att vidareutveckla nyhetsbrevsfunktionen. Om många av era mejl hamnar i skräpkorgarna hos mottagarna, kommer leveransbarheten kraftigt försämras. Därför rekommenderar vi hellre att du använder annat nyhetsbrevsprogram för att göra dina utskick. Det går att exportera ut epostlistor som du kan plocka över till ditt andra mejlprogram. Läs mer här.
Dock är SMS-utskicken mer direkta och når kunderna på studs. Där kan ni också lägga länkar till er sida.
- För att skapa kampanj behöver du relevanta kunduppgifter.
Kampanj avser alla varor som finns i webbshoppen. Fördelen med att använda kampanj är att du skapar kampanj och rabattvillkor i samma flöde. Kampanjer kan enkelt återanvändas till nästa år. - Ska enstaka varor undantas, ta bort dem från webbshoppen och i kassan.
- Ska endast några varor vara på kampanj? Välj hellre att skapa en rabatt och använd funktionen "Utskick" istället. Du får göra "kampanjen" i 2 steg istället.
Kontrollera så att kundregistret inte innehåller "Spam-adresser". Gå först till kundregister och ta bort de som inte är av relevans. Lägg in dig själv som kund så att du kan göra testutskick.
- Välj Marknadsföring och fliken Kampanj. Här finns förslag. Välj något av förslagen som utgångspunkt
- Klicka på "Skapa kampanj" Här valde vi "Internationella dagen för äldre"
- Välj "Ändra" och byt namn på kampanjen, så att du själv förstår vad den innebär. Ex. "Höstkampanj"
Ska du skicka e-post så är det viktigt, vid SMS ser inte kunden texten. - Välj om det ska vara en kampanjkod i din webbshop eller ej. Tänk på att den funkar endast för inloggade kunder på Mina sidor då behöver det skrivas i utskicket. Tror du inte att kunderna loggar in, klicka på krysset och "Lägg till" ett nytt villkor. Vanligast är att välja "Varuvärde för minst" och sätt "1 kr" för att det ska gälla alla köp.
- Lägg här till vilket "Utfall" d v s vilken rabatt kunden ska få. Detta gäller alla varor. Se punkt 6 om du vill särskilja på rabatten i webbshoppen och i kassan.
- Ta bort eller lägg till vilka försäljningsplatser rabatten ska gälla i.
- Här syns nyhetsbrevet. Klicka på bilden och designa själv upp nyhetsbrevet med färger, logga mm. Skriv om texter. Gör ett testutskick till dig själv för att se att det blir bra.
- Mer direkt marknadsföring är SMS. Tänk på att vara varsam med hur ofta du sänder dessa. Klicka på Skapa ny och fyll i uppgifterna. Läs mer här om SMS-utskick
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.