På en artikel finns viss grundinformation såsom Namn, Artikelnummer, Artikeltyp, Märke m m.
Alla dessa inställningar hittar du i första rutan på en artikel. Välj pennan för att ändra.
- I backoffice, välj artikelregister och den artikel du vill ändra/se artikeldetaljerna på.
- Klicka på pennan uppe till höger.
- Fyll i fälten nedan och välj Spara.
- A Namn på artikeln, försök undvika alltför långa namn i synnerhet på en webbshop. Vill du att märke och artikelnummer ska synas på kvittot i din butikskassa kan det lösas genom en systeminställning.
- B Artikeltyp har många betydelser i systemet. Den styr moms, statistikurval, knappgruppering i butikskassan om den funktionen används i kassavyn, samt brukar den användas för att knyta produkterna till en viss sida om man har tillvalet e-handel. Många använder även namnen på artikeltyper som rubriker i menyerna i sin e-handel. Artikeltyp är således en viktig del att tänka igenom.
- C Artikelnummer, styrs av Artikeltyp och den nummerserie man valt att sätta som standard där när man skapar upp artikeltypen. Det går att ändra artikelnummer, men tänk på att det måste vara unikt. En del använder tillverkarens artikelnummer på artikelnummer. Andra vill inte ha det så för att undvika att kunder gör prisjämförelser på nätet. Om streckkod används, tänk på att det verkligen är en unik streckkod om det finns flera varianter, t ex storlekar. Alla leverantörer har inte det idag.
- D Tillverkarens art.nr är inte nödvändigt för systemets skull.
- E Märke bra för kunden och nödvändig om du behöver statistikurval per märke. Urvalsfiltrering underlättar också i vissa listor.
- F Leverantör, samma betydelse som märke
- G Fraktklass kan alltid stå A om endast butik används. Om e-handel används och man har flera fraktklasser är det viktigt att sätta rätt fraktklass här. Läs mer under avsnittet fraktklasser
- H Streckkod om artikeln har streckkod, ställ markören här och skjut streckkoden så läses den in. Saknas streckkod på artikeln? Då finns en automatisk funktion i systemet som heter "Automatgenerera streckkod" som är en liten kryssruta under streckkodsfältet som ska bockas i så skapar systemet själv en unik streckkod. För att kunna använda dessa är det bra att ha en särskild etikettskrivare. Kontakta Adjoy för prisförfrågan.
- I Pris, "Inkl. moms" innebär att det är utpris till kund som är privatperson. Enda fallen när ex. moms ska väljas är om produkten är avsedd för företagskund, men då ska hela miljön vara det. Används inte utan att ha rådfrågat Adjoy support först.
- J Säljenhet, motsvarar oftast st. Ibland kan man vilja ha "par" eller "m" etc.
- K Finns för försäljning, ska stå ikryssad om artikeln ska vara säljbar. Ibland kan det finnas skäl att tillfälligt kryssa ur varan för att den inte ska gå att sälja. Kanske p g a försenad leveranstid etc.
- L Finns i obegränsat antal betyder att artikeln är till försäljning även om den inte finns i lager. Den brukar stå så på artiklar som är "generella med pris 0:-" i kassavyn. Samt om artikeln ska kunna säljas oavsett lagerantal i e-handeln.
När den kryssas i kan också valet "Beställningsvara" dyka upp. Den innebär att en viss information om artikeln syns T e x leveranstid 2-3 veckor, men fungerar bara för dem som köpt till funktionen förutsatt att e-handel finns. Fullständiga inställningar kan ej göras utan att ha funktionen "Beställningsvara". Läs mer här om inställningar för "Artikel som beställningsvara". - M Föreslaget antal, innebär ett standardvärde som läggs till i e-handeln när kunden handlar.
- N Antalsändring, hur många antal som kunden kan lägga till i taget.
- O Minsta köpbara antal, kan vara bra om det är t ex tyger som säljs och säljenheten satts till m.
- P Köpantalsavrundning så att kunden inte skriver 1,3
- Q SEO-vänlig titel Här skulle det kunna stå Bomullssjal istället, för att kunderna hellre söker bomullsjal istället för Sjal bomull.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.