För att webbshoppen ska kunna skicka e-post från systemet behöver det göras vissa inställningar.
Annars kommer inte kunden att få mail om sin order, sitt konto på mina sidor etc.
Inställningarna får du från din epost-leverantör eller via en dedikerad epost tjänst. Traditionella webhotell och epost-leverantörer (ex gmail/hotmail/yahoo mm) är i regel restriktiva med hur deras tjänster får användas. Det resulterar ofta i att mejl blockeras och vi rekommenderar därför att en dedikerad leverantör används. Hos vissa webhotell kan det dock räcka med att DNS:en sätts upp korrekt med ex SPF.
En leverantör som erbjuder SMTP är ex. Brevo ( www.brevo.com ) men det finns fler och det är upp till er vilken tjänst ni vill använda. De har i regel ofta en kostnadsfri prisplan med en begränsad volym som brukar vara tillräcklig i början.
Ni kan själva eller mer hjälp av egen tekniker skapa ett konto hos en leverantör och konfigurera ert konto för ert egna domännamn. Det kräver tillgång till er DNS för att göra en fullständig konfiguration med ex SPF, DKIM och DMARC. När kontot är klart så kan SMTP uppgifterna läggas in i systemet.
Hjälp, jag fattar ingenting!
Inga problem. Känns det svårt kan vi på Adjoy hjälpa till med konfiguration och vägledning. I så fall offereras en administrativt avgift i förväg beroende på förutsättningarna och det arbete som kommer krävs i just ert fall. Kontakta vår support för att veta mer.
Den här informationen behövs från din leverantör
- Namn: Avsändarnamn ”Minbutik”
- Epost: samma som under punkt 4 och är inte nödvändig att fylla i
- Lösenord: Det som epostkontot har
- Användarnamn: tex. no_reply@minbutik.se (som ni behöver skapa om det inte finns)
- Använd SSL (Secure Sockets Layer): Det beror på vad er epost-leverantör anger att de har om ni ska svara Ja eller nej.
- Server för utgående epost (SMTP): Kan vara smtp.telia.com /mailcluster.loopia.se/ smtp.websupport.se etc. beroende på vad er epostleverantör har för inställlningar här.
- Port för utgående server (SMTP): Samma sak här, det som er epostleverantör anger. Kan tex vara 587 för telia och 465 för loopia. OBS! Kan ändras. Beror på om ni har SSL eller ej.
Hur vet jag att mejlen kommer fram?
Du kan snabbt och enkelt få en överblick över alla mejl som skickas genom att logga in i Backoffice. Välj Meddelanden i menyn. De senaste meddelanden visas direkt i listan och du får en snabbt överblick över om mejlen har lyckats skickas eller om de har blockerats. För att få mer detaljerad information kring varför mejl blockeras eller om ni upplever att mejl inte kommer fram till mottagaren behöver ni kontakta er epost-leverantör.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.