1. Vilka menyer ska finnas på sidan?
Dessa menyer representerar senare vilka artiklar som kommer att finnas under varje menyval.
När ni vet vilka menyer ni vill ha, skicka in era menyval till supporten.
Se exempel här: https://precious.e-sook.se
Finns en bra struktur på menyerna är det enklare för kunden att hitta i ditt sortiment och även enklare för dig att veta vilka artiklar som ska finnas under vilken kategori. Det går att ha en artikel under flera menyval (på flera sidor) i shoppen.
Kategorier som huvudmeny
Guldring (Huvudmeny)
Herr (Undermeny till guldring)
Dam (Undermeny till guldring)
Det går även att blanda och ha ännu fler undermenyer om man vill
Herrkläder (Huvudmeny)
Damkläder (Huvudmeny)
Heminredning (Huvudmeny
Möbler (Undermeny)
Lampor (Undermeny till heminredning)
Sänglampor (Undermeny till lampor)
Taklampor (Undermeny till Lampor)
Märken som huvudmeny
Attling
Ringar
Halsband (Undermeny till Attling)
Armband (Undermeny till Attling)
2. Vad ska sidan representera? Bilder är viktigt!
Det styrs till största delen av all foton som du väljer. Oftast blir inte shoppen vad man tänkt sig p g a att bildkvalitén är för dållig. Anlita gärna en fotograf och passa på att ta säsongsbilder som ni kan variera med och som ni även kan ha i sociala medier för reklam samtidigt. Så ni får rätt format för olika forum.
Headerbilder (överst på sidan) ger oftast första intrycket tillsammans med ev. texter. Sidan levereras med en standardtext enligt den mall du valt. Vill du ändra typsnitt på hela shoppen behöver du kontakta support, vill du ändra på enstaka sidor, kan du göra det manuellt, men ett gott råd är då att alltid välja samma typsnitt och storlek.
Vid uppstart behöver vi ett antal headerbilder och om inte material inkommit, kommer "dummy-bilder" att läggas in som ni själva senare får byta ut.
Även om webben i sig tål lägre format på bilder vill vi ha så hög upplösning som möjligt på bilderna vid uppstart så det finns möjlighet att beskära.
Bildformat på headerbilder:
- Så hög upplösning som möjligt.
Format: .jpg eller .png - Ta en headerbild Liggande format.
- Tänk på att de beskärs något på höjden. Tänk på att ta mer yta runt om det som ni egentligen vill ha med i headerbilden då det skalas av när man beskär höjden.
Bildformat övriga bilder:
.jpg eller .png
När ni skickar bilderna till supporten kan ni använda en gratistjänst som t e x sprend.com för att ni ska kunna skicka iväg flera högupplösta bilder i taget ifall er mejlklient inte tillåter att skicka så stora filer ifrån.
3. Artiklar
Artiklar som läggs in, kanske behöver särskilda attribut.
Dessa attribut kan läggas till i efterhand.
Attributet "Webb" ska finnas på alla artiklar för att de ska synas i webbshoppen.
Har man flera butiker kan det också vara aktuellt att lägga in artiklarna i olika lager. Då krävs en särskild licens för detta. Bilderna på artiklarna är väldigt betydelsefulla.
4. Kontakta betalleverantör
Klarna. Läs mer här om hur ni går tillväga vid beställning. Det kan ta tid innan uppgifterna blir klara som behövs till webbshopen.
OBS! Viktigt att ni beställer tjänsten Klarna Checkout.
Webbshoppen måste finnas först innan ni kan göra ansökan.
5. Avtalsvillkor
Vilka villkor gäller vid beställning från er sida? Frakt, returer m m. Dessa villkor behöver ni själva färdigställa. Det finns en mall att utgå ifrån om ni önskar.
6. Frakt
Vilka villkor gäller för frakt om ni har tunga saker? Hämtning i butik? Flera fraktklasser? Ju fler fraktklasser ju mer behöver ni tänka på när ni lägger in artiklarna, då varje artikel styr fraktklassen och om en artikel med den dyraste fraktklassen finns med så påverkar det slutfrakten, men det är svårt att styra om någon köper många av en artikel som inte har så högt pris. Vanligast är att man gör en egen kalkyl på detta och beräknar en genomsnittskostnad på frakten.
Kontakta fraktbolag. Många använder Posten varubrev för mindre frakt. Det går att ha olika leveranssätt i programmet.
7. Emballage
Hur behöver man emballera de saker man säljer? Ska det vara fin paketering? Lätt paketering? Om något går sönder, vad kräver försäkringsbolaget/fraktbolaget för paketering?
8. Marknadsföring
Hur marknadsför vi webbshopen? Kanaler? Insamlande av kontaktuppgifter, nyhetsbrev och SMS-funktion för marknadsföring finns som modul i programmet. Sociala medier? Bra att arbeta fram en strategi som följs upp på er sida. Så det inte finns julsaker till påsk...
9. Sortiment
Ju fler artiklar och mer uppdatering av sidan, desto mer intressant för besökaren.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.