Felinslag under pågående köp
Har du slagit in fel vara/tjänst? Klicka på den röda ”Papperskorg” symbolen till höger om hela kvittoraden.
Felinslag på köp då du har kvittonummer
- Gå till Start-symbolen med huset längst ner till vänster
- Leta reda på kvittot. Det senaste överst beroende på vilken sortering du har i vyn (syns uppe tilll höger i vyn).
- Markera kvittot och välj knappen ”Återköp”. Det motsvarar en retur/ångra köp.
- Du hamnar nu i kassavyn. Välj vilket betalsätt du vill ge tillbaka pengarna. Är det ett direkt felinslag ska det oftast vara samma som du angivit att kunden betalat med. I ovanstående exempel kontant. När du valt någon av betalknapparna "X + tillbaka" så kommer du få ut flera kvitton, varav ett kvitto som kunden och du som kassaansvarig ska skriva under. Ta även kundens telefonnummer. Spara det kvittot i din kassa.
- Under Startvyn hittar du enkelt återköps/returkvitton som är rosa i listan.
Tips! Har du skapat en rabatt på hela köpet där du bara ska returnera 1 av artiklarna, tar du bort övriga artiklarna samt kontrollerar att "rabatt hela köpet" inte ska justeras.
Rabatt per artikelrad följer med per automatik och den ska du inte ändra, för då ger du kunden för mycket pengar tillbaka.
Felinslag utan kvittonummer
Hittar du inte kvittot under ”Startmenyn” eller om du inte har kvittonummer, kan du göra ”Återköp” direkt i kassan.
- Välj menyn bredvid fliken ”Köp” ovanför kvittoraderna, där kan du välja Återköp.
- Fliken byter namn till ”Återköp” och det indikerar att återköp pågår.
- Välj artikel/tjänst som ska returneras / krediteras. Välj Kontant / Kort tillbaka /Tillgodokvitto tillbaka.
Tips! Tillgodokvitto hittar du under menyn ”Fler betalsätt” längst nere till höger. Kom ihåg att ange rabatt på artikeln om det var en rabatterad vara så du inte betalar tillbaka för mycket.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.