SEO d v s search engine optimization innebär att du blir sökbar på vissa ord eller uttryck i kombination.
För att få just din sida att hamna bra till när kunderna söker behöver Du vara kreativ och tänka på hur kunden söker och skriva de texter och fraser som stämmer in. Du känner själv din verksamhet bäst, men känner du till hur kunderna tänker?
I Adjoy Backoffice, samt på själva webbshops-sidan har du möjlighet att påverka en del av detta. Men då Google ständigt ändrar sina algoritmer för hur du kommer först i resultatlistan kan det dröja så lång tid som ett år innan det märks. Du kan påskynda detta genom att vara aktiv på sociala medier, köpa adwords och vara duktig på att skriva unika texter. Googles mål är att ge besökarna relevanta resultat, därför hjälper det inte om du skriver t ex "miljövänlig" om du inte har miljövänliga produkter. Det kan snarare göra att du minskar möjligheterna att komma på första sidan i resultatlistan. Har du stor konkurrens om samma ord, så kan det vara riktigt svårt och därför är det viktigt att du själv arbetar med att din egen kundgrupp går in direkt på din sida och av egen organisk kraft ökar besökarantalet på din webbshopssida.
Du kan göra mycket själv, men det finns även särskilda företag som arbetar just med SEO. man brukar säga att en budget på ca 2-4000 kr i månaden för adwords är vad du minst bör räkna med. Men de som kommer högst upp kan ha flera hundratusen kronor i budget. Det tråkiga är att när du får in besökare enbart genom adwords, kan du bara dala ner om du slutar med dina digitala marknadsföringsaktiviteter om du inte också får upp den egna sök-kraften genom att besökarna hittar direkt till dig utan reklam.
Även om du köper hjälp, kan det ta flera månader, kanske ett år innan du får dragkraft från detta och då kan du kanske likaväl göra detta själv genom att vara aktiv på att uppdatera din sida med nya produkter, nyheter och texter, för det är också sånt Google premierar.
Tips, men ingår ej inom ramen för ordinarie support
- Lägg till SEO -innehåll på varje sida. Se avsnittet SEO-inställningar
- Uppdatera hemsidan ofta, behöver inte vara stora ändringar, kanske några ord. Lägg till någon nyhet.
- Se alltid till att du har relevant innehåll på din hemsida. Skriv t ex inte ett ord för att många söker på just det ordet om ingenting på din hemsida har någon för användaren relevant betydelse.
- Lägg till ditt företag på Google My Business. Sök din "webbshops namn + Google My Business" i webbläsaren och klicka på länken i rutan som kommer upp till höger "Äger du företaget"
- Använd Instagram shopping. Behöver du hjälp med detta är det en konsulttjänst som du kan be att få särskild timtaxa på.
- Det finns t ex sk Facebookpixlar som kan läggas till på er webbshop. Då behövs den manuellt läggas till i din webbshop. Det gör vi kostnadsfritt åt dig, men du måste själv ta fram facebookpixeln. Vill du ha hjälp med det kostar det 1990:-
- Skapa SMS-kampanjer och nyhetsbrev via Adjoy eller extern part. Boosta ditt innehåll, men följ gärna en egen marknadsplan så du har en strategi som går att följa upp. I dina kampanjer är det alltid viktigt att du leder kunden till din webbplats.
- Se till att ha inspirerande och fina bilder och lägg alltid en bildtext när du lägger upp bilderna, då de också är sökbara på Google.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.