Förutsätter licens av antalet terminaler/kassor. Kan köpas till vid önskan om flera.
Se till att datorn är uppdaterad med senaste Windowsuppdateringarna. Min. Windows 11.
Notera att önskas hjälp med nedan behöver tid inbokas och det tillkommer en installationsavgift enligt gällande taxa.
- Logga in i backoffice på den dator där installationen ska ske.
- I backoffice välj "Terminaler och kassor". Välj terminalnamnet på den terminalen som ska installeras på PC-dator.
- Välj "Ladda ner installationsprogram för E-kassan".
Står det något annat än "Terminalen är inte ansluten till någon hårdvara" är det förmodligen FEL terminal.
Endast om ni haft hårddiskkrasch / byter kassadator till en annan dator, får alternativet "ta bort koppling mot hårdvara" väljas om det finns. - Kör den nedladdade filen. Brukar hamna under "Hämtade filer", men beror på datorns inställningar. Nedladdningar kan även köras igång via webbläsarens nedladdningssymbol, i Google chrome kan det t.ex. se ut så här:
- Du får nu upp följande fönster, välj "Mer information" och klicka sedan på "Kör ändå"
- Vid nästa steg, välj Starta E-kassan
- Viktigt vid installationen!
- När du installerar behöver du ange sökväg till din miljö. Kopiera den första delen av webbadressen som går till ditt backoffice uppe i din webbläsare. Exempel kan vara https://dinmiljo.e-sook.se
Ange användarnamn och lösenord för den användare som har administratörsrättigheter.
Klicka på Anslut. - Får du felmeddelande, kontrollera Adress (kräver https:// i början), användarnamn och lösenord.
- Starta programmet. Tänk på att endast använda de delar som är avsedda inom ramen för din licens.
- Går det inte att logga in? Se till att rätt användare är kopplade till systemet, lägg i så fall till användarna. Benämning i backoffice är kassörer, men motsvarar användare som kan logga in på just den terminalen om de har rätt behörigheter för detta.
- Har du bytt PC-kassa behöver du flytta klistermärken från skatteverket till den nya datorn. Har du installerat en ny PC-kassa behöver du registrera din nya kassa till Skatteverket. Även kontrollenhet behöver registreras om det är en ny kassa. (Varje kassa har en egen licens. Varje licensierad kassa ska finnas registrerad hos Skatteverket. Flyttar du kassan till en ny dator betyder det inte att du har en ny licens. I det fallet behövs endast klistermärken flyttas.)
Fel ändå?
Installationsproblem
Fel vid själva installationen kan bero på:
- att det tidigare har funnits en installation på den datorn och att det ligger kvar en mapp som heter "Alpacha" under C:// . I det fallet behöver ni byta namn på den till: Alpacha_x. Vet ni att det INTE har funnits tidigare installation ska ni inte göra detta.
-felaktig adress, användarnamn eller lösenord
-att terminalen redan finns installerad och kopplad mot en annan dator oavsett om den används eller ej. Koppling mot hårdvara behöver då tas bort. Kontakta support via epost om du känner dig osäker.
Inloggningsproblem?
Går det inte att logga in beror det på punkt 10, att användarna har felaktig behörighet.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.