Utskrifter av rapporter är något som styrs via er inställning i er webbläsare.
Den kan vara olika beroende på vilken webbläsare ni använder. Den utskrift någon senast valt på den datorns webbläsare brukar vara den som är förvald till nästa gång. Du kan själv alltid ändra detta per utskrift. För att kunna skriva ut i pdf behövs en pdf-skrivare. I windows följer oftast Microsoft pdf med. Eller kan du välja skriv ut som pdf.
Exempel Google Chrome:
- Välj rapport att skriva ut i backoffice under t e x rapporter
- Nytt webbläsarfönster öppnas med förhandsgranskning av vald rapport. Kan ev. dröja en liten stund.
- Klicka på skrivarsymbolen till höger
- *Välj sedan "Spara som pdf" och klicka på Spara.
- Du väljer nu ställe i datorn där filen sparas. Oftast brukar standardstället vara "hämtade filer" eller skrivbordet. Ändrar du ställe här, kommer automatiskt alla framtida sparade filer hamna på det nya stället till dess att någon ändrar på nytt.
- För att hitta den sparade filen, behöver du välja ställe via Utforskaren i din dator där filen sparades under punkt 6. För att öppna Utforksraen håll nere Windowsknappen på tangentbordet och klicka på E en gång.
*Under punkt 4 går det också att välja "Microsoft print to pdf." som skrivare istället. Hittar du ingen av dessa skrivare, klicka på "Visa fler" längst ner.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.