Allmänt
Sociala mediepaketet finns för att underlätta ditt företags närvaro med dina artiklar på sociala media-plattformen Meta och i Google merchant center. Har du samma artiklar som andra i branschen kan du ha fördel av en förstärkt närvaro på Google.
När du lägger upp en bild på Instagram, kan du direkt lägga till en "shoppingsymbol" i bilden där du länkar produkten till din webbshop så att den går att handla direkt från bilden, det underlättar för besökaren att göra ett köp. Det går även att göra det manuellt utan licens, men många tycker det är krångligt och tidskrävande.
Ex Instagram shopping. Antingen kan besökaren klicka på Shoppingsymbolen längst ner till vänster eller på någon av länkarna som lagts till på bilden. Visas när besökarna klickar på bilden.
För att dina produkter ska synas bättre på Google behöver du skicka upp mer information om dina produkter. Detta gör du genom att skapa ett konto på Google Merchant Center och där ange företagets namn och webbadress. Nästa steg är att sedan att skapa ett så kallat produktflöde som innehåller data om dina produkter.
Det är detta produktflödet som kan skapas automatiskt från ert backoffice om ni har licens. Produktflödena uppdateras automatiskt en gång/dygn, men kan även aktiveras utöver detta. Så snart du har lagt till nya produkter, tagit bort produkter, ändrat pris, lagerförändring etc så uppdateras det även i Meta och på Google via funktionen.
Uppstart krav
- För att kunna skicka produktflöden till Google shopping (Google merchant center) och Meta behöver du ha konton för ditt företag hos dem.
- Du behöver även ha beställt ett licenstillägg hos Adjoy för Socialt mediapaket.
OBS! Adjoy´s support innefattar EJ konsultation kring tjänster som t ex sociala medieplatttformar, Google mm. Har du svårt att koppla ihop delarna, eller inte hittar id, kan vi i vissa fall vara behjälpliga mot konsultkostnad. I andra fall kan ni behöva ta kontakt med en specialiserad konsult.
Produktgenerering från backoffice
När du har sett till att kraven för uppstart är klara, följ nedan steg:
- Välj Inställningar/Verktyg/Export och Produktflöden
- Här ser du en inställning för URL till flöde för just din webbshop. Koppla rätt länk till rätt flöde, d v s den för Google kan se ut t ex. så här: https://www.xxx.se/commodityfeed/google och den för meta https://www.xxx.se/commodityfeed/meta
- "Starta ny generering" allra första gången så du ser att allt fungerar.
- Om du inte gör det, skickas produkterna automatiskt en gång kring midnatt
- Du kan här få meddelanden om ignorerade artiklar. Det kan vara bild, artikelnummer eller annat som saknas. Det ser du här. Korrigera dessa artiklar och klicka åter på "Starta ny generering"
Bra att känna till, du behöver även gå in på de andra plattformarna och se så att de accepterar dina bilder och texter på artiklarna. Det kan finnas storleksbegränsningar på dina bilder som gör att de inte accepterar dem, utan artiklarna ignoreras eller att bilder, texter eller annat innehåll inte faller inom ramarna för deras policy. Det ser du i deras verktyg i så fall. Korrigera i backoffice och följ stegen ovan på nytt.
Inställning på artikel
- Artikeln behöver ha inställningen "Webb" som attribut för att skickas upp till sociala medieplattformarna. Den behöver ha "Oändligt i lager" eller ett lagersaldo som överstiger 0 för att komma med i filen.
- Undantag:
-Om en artikel har inställning "Ej till försäljning" så skickas den EJ upp även om ett lagersaldo finns.
-Artiklar som saknar bild kommer ej heller med. - KRAV för att det ska fungera:
- Antal i lager/Oändligt i lager måste finnas på artikeln.
-Alla artiklar ska vara nya d v s EJ begagnade. Har ni begagnade artiklar behöver ni själva hantera det manuellt i de sociala medieplattformarna.
- Webb måste finnas som attribut på artikeln
-Bild måste finnas.
-Märke måste finnas
Skulle t ex något av ovanstående saknas, syns det i felloggen och kan se ut så här:
Spårning
Önskar ni spårning kan vi hjälpa er med följande kopplingar.
Ta ut spårningsid från era konton och skicka till oss.
Google Analytics
Analytics är ett verktyg för att spåra sidbesökare och få statistik kring din sida.
För att använda detta behöver du skapa ett konto. Det är gratis. Önskar du köpa till konsulthjälp för detta så får du höra av dig.
Det finns flera id som kan läggas in på din hemsida/webbshop för att få spårning på din sida.
Följande Id behöver du skicka till support@adjoy.se för att vi ska kunna lägga till det på din sida.
Google analytics id
Kan starta på UA-XXXX -X (X motsvarar i regel siffror)
Google Tags Manager id för sidan
Exempel: G-XXXXXXXXXXX (X motsvarar både siffror och bokstäver)
Vi behöver även Primär Facebook Pixel id. Skickas till support@adjoy.se
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.