Kontrollera först att din terminal ser ut som den på bilden. Om inte, sök på "VX820" i supportguiden.
Vanliga anledningar till att kortterminalen / betalterminalen / kortmaskinen slutar fungera:
- Routern i ditt nätverk som tilldelar en specifik IP-adress till varje enhet som är uppkopplad mot nätet, har ändrat IP-adress till kortterminalen. Finns flera anledningar till varför.
- Kortterminalen har fått en uppdatering och behöver startas om, och därmed kanske också får ett nytt IP-nummer av routern. (Adjoy påverkar inte uppdateringar i själva kortterminalen)
- Betalterminalen har flyttats fysiskt och man har kopplat nätverkskabeln fel. Nätverkskabeln ska in i dongeln där det står ETH. Se bilder nedan.
- Har du bytt dator som ej köpts via Adjoy kan antivirusskydd och andra säkerhetsinställningar stoppa terminalen. Felsökning kan ej genomföras av support i detta fallet utan kontakta företaget där datorn införskaffats ifrån.
Vart hittar jag befintlig inställning till kortterminalen i själva kassan?
- Gå in i kassavyn och kontrollera datorns IP-nr. Klicka på "?" nere till höger. Ser du inte Datorns IP-nummer här, se beskrivning längst ner på sidan om hur du tar reda på det.
- Logga in i din terminal som då ska ha samma nummer inlagt som Datorns ip-nummer.
I terminalen P400: Tryck 4 och 6 samtidigt.
2.1 Skriv in lösenord 1234
2.2 Gå in i administration
2.3 Välj settings
2.4 Välj ECR
2.5 Set ECR-adress
2.6 Ta ECR adressipconfig
2.7 Skriv datorn IP-nummer i terminalen (kan behöva ta bort det som står, om det är 0.0.0.0, med gul knapp). Man gör punkt genom att trycka * på terminalen.
2.8 Tryck grön så du kommer till terminal settings.
2.9 Tryck ECR port och kolla så den är samma som i inställningar under kassaregister i Backoffice
(oftast 9600 eller mer sällan 2000)
- Testa om det funkar genom att starta om kassan.
- Funkar det inte? Kontrollera så att: IP-adressen från punkt finns i Backoffice under Försäljningsplatser och kassaregister. Klicka in dig på Kassaregister och välj "Ändra"
10. Lägg in nya IP-numret. Porten ska du oftast inte ändra. Vanligast är att portnr är 9600. Välj "Spara". -
Starta om kassaprogrammet och vänta en liten stund. Gå sedan in på Start i kassan, så bör det stå Ok under terminalen. Om det ändå inte fungerar och alla inställningarna är korrekta kan även terminalen och därefter datorn behöva startas om.
-
Ev. behöver du starta om betalterminalen genom att dra ut strömkabeln, alternativt räcker det med att vänta några minuter innan kassan startas upp igen.
Datorns ip-nummer
- Skriv in cmd i sökfältet i själva datorn.
Välj Kommandotolken - Skriv in: ipconfig. Tryck sen enter-tangenten på skrivbordet och leta reda på något som heter IPV4 Adress i all text som kommer upp. Oftast börjar det på 192.168... eller 10....
Funkar inget av ovanstående?
Ladda ner installationsguiden för kortterminalen P400 här och läs detaljerad information. Eller ring Verifone för support. Alternativt kika på länken här: https://www.verifone.com/sites/default/files/legal/se_p400_integrerad_inst-guide_a5_2020.pdf
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.