Kontrollera först att din terminal ser ut som den på bilden. Om inte, sök på "VX820" i supportguiden.
Vanliga anledningar till att kortterminalen / betalterminalen / kortmaskinen slutar fungera:
- Routern i ditt nätverk som tilldelar en specifik IP-adress till varje enhet som är uppkopplad mot nätet, har ändrat IP-adress till kortterminalen. Finns flera anledningar till varför.
- Kortterminalen har fått en uppdatering och behöver startas om, och därmed kanske också får ett nytt IP-nummer av routern. (Adjoy påverkar inte uppdateringar i själva kortterminalen)
- Betalterminalen har flyttats fysiskt och man har kopplat nätverkskabeln fel. Nätverkskabeln ska in i dongeln där det står ETH. Se bild nedan.
- Har du bytt dator som ej köpts via Adjoy kan antivirusskydd och andra säkerhetsinställningar stoppa terminalen. Felsökning kan ej genomföras av support i detta fallet utan kontakta företaget där datorn införskaffats ifrån.
Vart hittar jag befintlig inställning till kortterminalen i själva kassan?
Gå in på Start i kassan och klicka där det står "Fel"/ "Okänd" bredvid texten "Korthantering". Det numret ska vara samma som det du hittar i datorn se punkt 6 nedan.
I nästa vy, ser du IP-nr. Här stämmer inte IP-nr med datorns Ip-nr under punkt 6 och därför bör inte terminalen fungera.
I exemplet längre ner ska då denna inställning motsvaras av 192.168.1.169:9600
I terminalen P400: Tryck 4 och 6 samtidigt.
-
- Skriv in lösenord 1234
- Gå in i administration
- Välj settings
- Välj ECR adress
- Ta ECR adressipconfig
- Ta reda på datorn IP adress.
Klicka i sök längst ner på skärmen (med kassa programmet nerstängt) skriv "cmd" i sökfältet och öppna kommandotolken.
Skriv in "ipconfig" och tryck enter.
Du får nu fram massa text, leta reda på IPV4 Address. Den adressen som står där i din dator ska stå både i terminalen enligt inställningarna nedan och i kassan. Se exempel-IP nedan.1.169
- Skriv datorn IP adress i terminalen (kan behöva ta bort det som står, om det är 0.0.0.0, med gul knapp). Man gör punkt genom att trycka * på terminalen.
- Tryck grön så du kommer till terminal settings.
- Tryck ECR port och kolla så den är samma som i inställningar under kassaregister i Backoffice
(oftast 9600 eller mer sällan 2000)
11. Starta om kassaprogrammet och vänta en liten stund. Gå sedan in på Start i kassan, så bör det stå Ok under terminalen. Om det ändå inte fungerar och alla inställningarna är korrekta kan även terminalen och därefter datorn behöva startas om.
9. IP-adressen från punkt 7 ska läggas in i Backoffice under Försäljningsplatser och kassaregister. Klicka in dig på Kassaregister och välj "Ändra"
10. Lägg in nya IP-numret. Porten ska du oftast inte ändra (se punkt 8 ovan isf). Välj "Spara".
Funkar inget av ovanstående?
Ladda ner installationsguiden för kortterminalen P400 här och läs detaljerad information. Eller ring Verifone för support. Alternativt kika på länken här: https://www.verifone.com/sites/default/files/legal/se_p400_integrerad_inst-guide_a5_2020.pdf
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.