Oftast är det hårdvara eller internetanslutning som brukar vara problemet.
Börja med att stämma av punkterna under "Information till dig" på första inloggningssidan i Adjoy E-kassa. Avsnittet "Kan du inte ta betalt".
Klicka dig vidare på någon av länkarna som berör problemet
Kvittoskrivaren skriver inte ut
Kassan ger felmeddelande om kontrollbox (Cleancash)
Snabbtips
- Starta om den hårdvara problemet berör. Ex.vis betalterminal. Starta först om terminalen, därefter starta om Adjoy E-kassa- programmet.
- Har ni startat om routern kan IP-numret i er betalterminal ha förändrats och då måste ni göra åtgärder enligt länken ovan "Kortterminal fungerar ej"
- Kvittoskrivarproblem brukar bero på windowsuppdatering och behöver då göras en felsökning på enligt länken ovan "Kvittoskrivaren skriver inte ut" så rättar den till sig själv. Kan även bero på små bitar papper som fastnat inuti.
Problem med internetanslutning
Då brukar kassan hamna i ett "Offline-läge". Då kan du ta betalt, men inte komma åt något annat än kassan. Har du nyligen uppdaterat artiklarna, så kommer inte dessa heller att komma ner till kassan förrän internetanslutningen fungerar igen. Behöver du komma åt ärendehantering, måste du hitta en annan enhet, t ex mobil som du kan logga in i backoffice och få åtkomst till detta.
Prova med att starta om routern, stäng av den, vänta någon minut och starta sedan om den igen. Risken med att starta om routern är att följdeffekt blir att du måste ändra IP-nummer för att kassan ska få kontakt med din kassakopplade betalterminal. Har du fristående betalterminal behöver du inte tänka på detta.
Du kan även dela din mobildata tillfälligt via internetdelning till din kassadator om den har möjlighet till trådlös uppkoppling. Om du behöver hjälp med att dela internet från mobil till annan enhet, kräver det teknisk support och ingår därför ej inom ramen för ordinarie support och debiteras en löpande timkostnad per påbörjad timma.
USB-adapter
Har du en USB-adapter, kan det vara drivrutinerna till din adapter som behöver bytas ut. Om du behöver hjälp med detta behöver du kontakta teknisk support som ej ingår i ordinarie support och kommer debiteras aktuell timtaxa från första påbörjade timman.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.